وب و دیچیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | آموزش بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) چیست و چه کاربردی دارد؟

با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و فضای دیجیتال و روند رو به رشد این فضا، بازاریابی و کسب و کارها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بازاریابی یعنی برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب. اما امروزه، بازاریابی یعنی این که شما باید افراد را در جایی که در حال گذراندن اوقات فراغت خود هستند هدف قرار دهید؛ یعنی در اینترنتو فضای مجازی. بنابراین بازاریابی سنتی دیگر به اندازه گذشته موثر نمی باشد و شما باید با رویکردی جدید به سمت بازاریابی دیجیتال در پیش بگیرید.

در این مقاله از آرنیکا همراه ما باشید تا با هم به بررسی این موضوع پر طرفدار و به روز بپردازیم. و بیشتر با بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتیگ آشنا شویم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به گونه‌‌ای از بازاریابی محصولات و خدمات می‌گویند که از طریق دستگاه‌‌های الکترونیکی انجام می‌‎شود بازاریابی دیجیتال روشی مدرن است که در آن محصولات و خدمات‌تان را با روش‌هایی مثل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و… تبلیغ می‌کنید. در این نوع بازاریابی هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند و به دلیل امکان هدف‌گیری مشخص مشتری، برندسازی بسیار کارآمد و سریع است. همچنین اندازه‌گیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است.


در سال 1999 سایت salesforce اولین سیستم مدیریت مشتریان و ذخیره اطلاعات کاربران، رفتار آن‌ها بر روی سایت و ردیابی کمپین‌ها را به شکل (saas) ارائه داد. این نرم‌افزار به عنوان نقطه مرکزی شکل‌گیری آینده دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

بازاریابی سنتی به تبلیغاتی شامل آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامه‌ها و غیره می‌پردازد. در این روش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار گران و گزاف هستند و چون نمی‌توان جامعه خاصی را هدف قرار داد، گاهی این هزینه‌ها هدر می‌روند. اندازه‌گیری نتایجی که از این نوع بازاریابی عایدتان می‌شود بسیار سخت و دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، چندان مناسب نیست.

در مقابل بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ روشی مدرن است که در آن محصولات و خدمات‌تان را با روش‌هایی مثل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و… تبلیغ می‌کنید. در این نوع بازاریابی هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند و به دلیل امکان هدف‌گیری مشخص مشتری، برندسازی بسیار کارآمد و سریع است. همچنین اندازه‌گیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است.

دیجیتال مارکتینگ

پیدایش دیجیتال مارکتینگ​

ردپاهای پیدایشدیجیتال مارکتینگ به دهه 90 میلادی باز می‌گردد. هرچند برخی اعتقاد دارند سروکله دیجیتال مارکتینگ از زمان ظهور رادیو پیدا شد. در سال 1990 به تعداد محدود افرادی دسترسی به اینترنت پیدا کردند. به مرور این تعداد افزایش یافته و در سال 1995 حدود 18 میلیون کاربر اینترنت وجود داشت. به این ترتیب کسب‌وکارها شروع به کار بر روی نرم‌افزارهای ارتباط با مشتریان یا CRM خود گرفتند تا ارتباط خود را با مشتریان بالقوه و فعلی خود بتوانند به خوبی مدیریت کنند.

 

شاخه‌های بازاریابی دیجیتال:

دیجیتال مارکتینگ

سئو چیست؟

نرم افزار سئو یا Search engine optimization (SEO) software یعنی متقاعد سازی موتور های جستجو و در واقع سئو مجموعه ابزار هایی هستند که در مراحل مختلف فرآیند سئو وب سایت کمک کننده باشند و اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهند. تحقیق کلمات کلیدی، تست سرعت سایت، بررسی رتبه های سایت، بررسی محتوای رقیب و بهینه سازی محتوای سایت، بررسی بک لینک های رقیب. این ها اقدامات کلی برای سئو یک سایت است که نرم افزار هایی هستند که به صورت تخصصی می‌توانند به شما در انجام هر یک از مراحل ذکر شده کمک کنند.

دیجیتال مارکتینگ

ویژگی های نرم افزار های سئو

کیوورد ریسرچ:

تحقیق کلمه کلیدی یک امکان پایه است که توسط اکثر نرم افزار ها و ابزارهای سئو ارائه می شود. در این امکان شما کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کرده و اطلاعاتی شامل؛ میزان سرچ ماهانه، سختی کلمه، پیشنهاد کلمات کلیدی مرتبط با کلمه ی سرچ شده و میزان نرخ CPC را به شما میدهد. این داده ها در انتخاب کلمات کلیدی و تعیین استراتژی جهت کسب رتبه ی برتر کمک کند.

بهینه سازی محتوا بر اساس کلمه کلیدی:

نرم افزارهایی هستند که به ویرایشگر سایت شما متصل شده و به هنگام بارگذاری مقالات، کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط را به شما پیشنهاد میدهند تا وبلاگ شما برای آن کلمه کلیدی بهینه کند.

تحلیل بک لینک‌ها:

برخی از نرم افزار ها اطلاعات جامعی از بک لینک را به شما میدهند که می‌تواند راهگشای شما باشد.

گزارش از تغییرات:

ممکن است تغییراتی در معیار های سئو مانند؛ رتبه جهانی یا کشوری سایت، رتبه کلمات کلیدی، بک لینک‌ها، میزان بازدید از سایت، نرخ Bounce Rate ایجاد شود. نرم افزارهایی هستند که این تغییرات را به شما نمایش و اطلاع می‌دهند.

انواع نرم افزار سئو​

Seo PowerSuite

نرم افزار Seo Powersuite نرم افزاری است جهت بهبود سئو سایت. سئو داخلی و خارجی سایت خود و رقیب را می‌توانید به کمک آن آنالیز کنید. امکانی دارد به نام رنک ترکر که از طریق آن می توانید کلمات کلیدی را بررسی کنید. مشخص نمودن صفحات با رتبه بالا، امکان لینک سازی و مدیریت لینک های داخلی و خارجی، امکان ثبت تعداد نامحدود وب سایت در آن و دریافت گزارش های زمان بندی شده از دیگر امکانات این نرم افزار است..

Seo Effect

یک نرم افزار برای انجام اقدامات لازم جهت بهینه سازی سایت است. تحقیق کلمه کلیدی و تحلیل رقبا از طریق این نرم افزار امکان پذیر است و برای کسانی که تیم متخصص سئو ندارند، نرم افزاری کاربردی است.

RevenTools

نرم افزاری است که در مدیریت کمپین های PPC و تعاملاتی که از طریق رسانه های اجتماعی صورت می گیرد، کمک میکند.

AgencyAnalytics

یک برنامه گزارش سئو که مناسب آژانس ها است. این نرم افزار دارای برنامه های تلفن همراه، چندین تجزیه و تحلیل شخص ثالث، تجزیه و تحلیل اجتماعی و نظارت بر بک لینک است. این ابزار برای ممیزی SEO و تحقیق کلمات کلیدی PPC برای کمپین‌های آنلاین عالی است.

Serpstat

نرم افزاری برای تحقیق کلمات کلیدی است که چهار فاکتور را بررسی می کند. میزان سرچ و ترافیک کلمه کلیدی، میزان رقابت، سختی کلمه کلیدی (difficulty) و هزینه به ازای هر کلیک (CPC) فاکتور هایی هستند که برای هر کلمه کلیدی توسط این نرم افزار مشخص می شود.

Netpeakspider

یک نرم افزار کارآمد برای یک متخصص سئو، مدیر فروش و تیم های بازاریابی است. مانند یک خزنده گوگل صفحات سایت را بررسی کرده و هر نوع مشکلی که مانع از دیده شدن سایت توسط موتور های جستجوی گوگل بشود را شناسایی می کند. لینک های ورودی و خروجی، لینک های شکسته، H1 صفحات، تایتل و توضیحات متا، آدرس های ریدایرکت و تغییر مسیر داده شده از جمله پارامتر هایی هستند که در گزارش این نرم افزار درج می شود.

MOZ Local

MOZ Local یکی از نسخه‌های نرم افزار ماز است. نرم افزار moz هم در بررسی سئو داخلی و هم سئو خارجی است. تحقیق کلمات کلیدی بررسی بک لینک ها تحلیل سئو تکنیکال از امکانات moz است. moz local در سئوی محلی کاربرد دارد. سئو محلی به ترویج و شناخته شدن کسب و کار شما برای مشتریان محلی منجر می شود.

SEO SpyGlass

این نرم افزار برای تحلیل سایت رقیب بسیار کاربردی است. لیست بک لینک‌هایی یک سایت، هریک از لینک‌ها چه تعداد بازدید دارند، بک لینک‌هایی که ترافیک ایجاد کرده‌اند، یافتن کلمات کلیدی مناسب و پر ترافیک، نشان دادن رتبه سایت روی کلمات کلیدی خاص از امکانات و ویژگی‌های Seo SpyGlass است.

Website Auditor

این نرم افزار کاربردی برای تحلیل و بررسی صفحات سایت است و صفحات 404 و لینک های شکسته را شناسایی می‌کند

نرم افزار سئو برای اندروید​

برای یک متخصص سئو که ممکن است گاهی به کامپیوتر خود دسترسی ندارد ولی می‌خواهد که در هر شرایطی به تحلیل سایت خود بپرداز هم شرایطی فراهم شده و آن هم استفاده از نرم افزار های سئو برای اندروید است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد. این اپلیکیشن ها را از طریق پلی استور گوگل دریافت کنید.

نرم افزار seo all in one

کاربردی‌ترین ابزاری که می‌توانید داشته باشید seo all in one است که از طریق آن می‌توانید به ابزارهایی مانند جی تی متریکس، گوگل پیج اسپید این سایت دسترسی پیدا کنید.

Seo Backlink Tool

همانطور که از نام این اپلیکیشن مشخص است که ابزاری برای بررسی بک لینک‌های یک سایت است. تعداد بک لینک‌ها، وضعیت فالو یا نوفالو بودن آنها، لینک‌هایی با پسوند edu از جمله امکانات این اپلیکیشن است. ضمن اینکه ۲۰ تا از مهم ترین بک لینک‌های یک سایت را نشان می‌دهد.

نرم افزار Keyword Research App Tool

ابزاری برای تحقیق کلمات کلیدی است که با وارد کردن کلمه در آن، کلمات کلیدی مرتبط را به شما میدهد اما ایرادی به این اپلیکیشن وارد است و آن هم این است که برای کلمات فارسی کاربرد ندارد.

اپلیکیشن Sinium SEO Tools

این اپلیکیشن دست کم 54 امکان را برای شما فراهم می کند که کاملا کاربردی هستند. از جمله ی آن ها عبارتند از؛
تست موبایل فرندلی بودن سایت
تست سرعت سایت
اطلاعاتی درباره سن دامنه و هاست
دامین اتوریتی و پیج اتوریتی با توجه به moz

دلایل استفاده از نرم افزار سئو​

استفاده از نرم افزارهای سئو مزایایی دارد که مهمترین آن ها عبارتند از؛

با استفاده از نرم افزار های سئو، فرآیند زمان بر و خسته کننده کیوورد ریسرچ راحت‌تر و در زمان کوتاه‌تری قابل انجام است پیشنهاد کلمات کلیدی توسط نرم افزار بر اساس رقابت، ارزش و ارتباط کلمات با یکدیگر است که در نهایت به استفاده از کلمات کلیدی هدفمند و با نرخ تبدیل بالا منجر می‌شود. ایده‌های پیشنهادی برای تولید محتوا بر اساس محبوبیت و ارتباط است که نرخ تبدیل بالایی می‌تواند داشته باشد.

نکات مهم در استفاده از نرم افزار های سئو

به یک سری نکات مهم قبل از استفاده از نرم افزار سئو توجه کنید.


برای استفاده از انواع نرم افزار های سئو توجه داشته باشید که هم نسخه رایگان دارند و هم نسخه پولی. بهتر است قبل از خرید اشتراک پولی یک نرم افزار از نسخه رایگان آن استفاده کنید تا کارکرد نرم افزار را ارزیابی کنید که نیاز های شما را برآورده می کند یا نه؟ حتی شاید نسخه رایگان هم پاسخگوی نیاز شما باشد.


توجه کنید که نرم افزار باید قابلیت گزارش‌دهی داشته باشد. از نتیجه ارزیابی پارامتر‌های مختلف و مهم در سئو گزارشی به شما ارائه دهد. رتبه کلمات کلیدی و تحلیلی از لینک‌های داخلی و غیره از جمله پارامترهای مهم هستند.


هر یک از نرم افزارها روی یک پارامتر مهم در سئو تمرکز کامل را دارند. شما باید نرم افزاری را انتخاب کنید که نهایت انتظارات شما را برآورده کند. برای مثال یک نرم افزار برای یک کیوورد ریسرچ تخصصی طراحی شده یا دیگر ابزاری کارآمد برای تحلیل وب سایت خود شماست تا از بهینه بودن سایت خود اطمینان حاصل کنید.


اگر وب سایت شما چند زبانه است توجه کنید که نرم افزار قابلیت پشتیبانی از زبان‌های دیگر را داشته باشد تا دیتاهای ارائه شده هم معتبر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *