دانستنی های مالی و مالیاتی

تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳ در سپیدار

مالیات بر ارزش افزوده 1403

آنچه در این مقاله می خوانید:

مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳ چند درصد است؟

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که در مورد نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳ مطرح می‌شود این است که «مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳ چند درصد است؟»؛ در پاسخ به این سوال باید گفت از تاریخ اجرایی شدن قانون دائمی مالیات ارزش افزوده ۱۴۰۳، اظهارنامه ارزش افزوده به‌ صورت مجموع مالیات و عوارض با نرخ ۱۰ درصد برای عموم کالاها محاسبه می‌شود. با‌این‌حال، کالاهای معدودی هم هستند که با نرخی متفاوت مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود یا از این مالیات معاف هستند. برای پرداخت مالیات ارزش افزوده کالاهای مشمول این قانون، مودیان پس از ارسال اظهارنامه از طریق سامانه مالیاتی، باید در موعد مقرر نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

مهلت تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

هر ۳ ماه یا در پایان هر فصل، به مدت ۱۵ روز به مالکان مشاغل و کسب‌ و‌ کارها مهلت داده می‌شود تا از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده، ابتدا اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تکمیل و سپس پرداخت مالیات ارزش افزوده بر‌اساس فیش مالیاتی صادر‌شده توسط اداره امور مالیاتی را پرداخت کنند؛ البته در فصل زمستان به دلیل تعطیلات عید نوروز، مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده معمولا تمدید می‌شود.

سامانه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

همه مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده موظفند برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده به درگاه ملی خدمات الکترونیک به نشانی www.my.tax.gov.ir مراجعه کنند.

راهنمای تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳ در سپیدار

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تبصره ۶ بند«ب» در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۳/‏۲/‏۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد افزایش پیدا کرده است تا صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با الویت بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه‌ها توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و طرح‌های آبرسانی شود. در ادامه به تغییر نرخ در نرم‌افزار و نکات تغییر نرخ ارزش افزوده در ارسال به سامانه مودیان می‌پردازیم.

تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سپیدار

برای تغییر نرخ ارزش افزوده کالاها در نرم افزار سپیدار ابتدا

۱- وارد سیستم تامین کنندگان و انبار می شویم.

۲- از بخش فهرست، فهرست کالا و خدمت را انتخاب می کنیم.

مالیات بر ارزش افزوده 1403

۳- گزینه انتخاب گر چند گانه را فعال می کنیم.

۴- تمامی کالا ها را انتخاب می کنیم.

۵- از بالای صفحه گزینه تغییر نرخ مالیات و عوارض را انتخاب می کنیم.

۶- در فرم باز شده، نرخ های جدید مالیات و عوارض را وارد می کنیم.

مالیات بر ارزش افزوده 1403

بعد از زدن دکمه تایید نرخ مالیات برای کلیه کالاهای انتخاب شده ۱۰ درصد شده و در هنگام صدور رسید انبار/برگشت رسید انبار /پیش فاکتور /فاکتور/فاکتور برگشتی نرخ ۱۰ درصد برای کالا ها منظور میشود و همچنین برای ارسال فاکتور به سامانه مودیان نرخ ۱۰ درصد ارزش افزوده برای سال ۱۴۰۳ منظور می‌شود.

شرکت حسابداری آرنیکا
نمایندگی رسمی شرکت سپیدار همکاران سیستم
تعرفه خدمات تماس بگیرید
مشاوره ی رایگان ۰۹۲۰۳۶۲۰۰۷۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *